Det store anvar som influent – Lise og Michael
Lises verden

Det store anvar som influent

Som i garanteret har hørt er der en masse hurlumhej i den her “influent”-verden. Jeg føler mig lige motiveret til at sætte mig foran tasterne et øjeblik og fortælle lidt nærmere om, hvordan jeg gør, når der skal laves samarbejde.

For ja, det er skisme en jungle at finde frem til hvad man med god samvittighed kan reklamere for, men for mig er det faktisk ret enkelt. Ligesom jeg skrev i et tidligere blogindlæg omkring reklamemarkering, så handler det i høj grad om research.

Tænker lige at starte helt fra scratch, så dem, der ikke kender til gamet, kan lære hvordan det hele foregår:

  1. Kampagneforespørgelser

Når man skal indgå i et nyt samarbejde, så er det forkskelligt fra influent til influent, hvordan man kommer i kontakt med virksomhederne. Jeg vil holde det på egen banehalvdel og fortælle, hvordan det fungerer hos os.

Der er tre muligheder:

  • Vores agentbureat (BuzzaNova) sender os en forespørgsel fra en kunde, der enten har kontaktet dem eller som BuzzaNova selv har henvendt sig til.
  • Vi skriver selv til specifikke brands/virksomheder og høre om der kunne være et match.
  • Brands/virksomheder kontakter os direkte for at lave et samarbejde.

Under alle omstændigheder, sender vi oftest virksomhederne videre til vores agent, som så forhandler kampagnen for os. De får så en bid af kagen, men leverer også både konkrete briefs, hvor alle samarbejdets detaljer står i og slutrapporter mm. Engang i mellem forhandler vi selv samarbejderne.

2. Ja eller nej til kampagner

Som i garanteret har hørt flere influencers siger, så takkes der også en del nej til kampagner. For mit eget vedkommende er det noget, jeg er blev MEGET bedre til. I starten blev jeg blændet af pengene. Jeg har dog på de 3 år erfaret, at hvis der ikke er en god mavefornemmelse fra start og jeg ihærdigt skal søge efter en vinkel, der passer i mit univers, så skal jeg IKKE takke ja.

Jeg har netop i dag takken nej til en kampagne, som jeg i første omgang havde sagt go for. Men efter mange dages omtanke og følelsen af, at det faktisk kun var for pengenes skyld, så måtte jeg skrive til kunden, at jeg desværre måtte trække mit ja tilbage.

Og det er herrevigtigt! Det er herrevigtigt at jeg, som influent ikke kun takker ja til noget, fordi pengene lokker.  Jeg vil langt hellere supplere min stilling som “influent” med andet arbejde(workshops, foredrag, salg af tøj/genbrug) end jeg vil takke ja til kampagner, jeg ikke kan stå 100% inde for.

Jeg har lært det på den hårde måde

Jeg har heldigvis takket stort NEJ TAK til SmileBright, da de spurgte mig. Og det har jeg gjort af en særlig årsag: Jeg vil ikke reklamere for ting, jeg ikke bruger – aldrig ville bruge og heller ikke ønsker at mine følgere bruger. For et par år siden fik jeg takket ja til den der trøje, der skulle hjælpe på ryggen. Dengang var alt nyt for os, og jeg tænkte at vinklen var fin, fordi Michael jo faktisk døjer med ryggen. Jeg lærte dog på den hårde måde, at det produkt, jeg reklamerede for, ikke havde nogen dokumenteret effekt. Det var dumt. Men heldigvis lærte jeg at penge ikke er vigtigere end integritet i jobbet som influent.

Og siden den dag har jeg været meget omhyggelig med at vælge kampagner.

Vi har et kæmpe ansvar!

Jeg er virkelig beæret over at jeg får lov til at have så mange følgere. Det er et kæmpe privilegier at kunne være rollemodel for unge mennesker – og endda måske også for nogle der er ældre end mig. Derfor er jeg også virkelig opmærksom på hvad jeg sender ud. Hvilke signaler og budskaber. Jeg vil gerne dele en lille historie med jer. Der var en meget ung pige, der henvendte sig til mig for nogle måneder siden. Det handlede om spiseforstyrrelse og hvordan hun havde det rigtig skidt. Jeg ved godt jeg ikke har ansvaret for at det går hende godt, men jeg tog mig tid til at svare og sendte nummeret til børnetelefonen. Jeg fik hende overtalt til at ringe og for ganske nyligt sendte hun mig en opdagering. Dem på børnetelfoenen havde hjulpet hende til at snakke med nogle voksne. Og nu var hun i intensivt behandlingsforløb og det gik hende bedre. Tænk sig, med et par beskeder, kunne jeg hjælp et vildt fremmede individ! Det synes jeg er stort!

Og med den historie, tror jeg bare jeg vil påpege vigtigheden i at vi er ordentlige forbilleder. Og at vi som influencers løfter vores ansvar, tjekker op på dem vi samarbejder med og mærker efter om det budskab, man dermed sender ud, kan gavner eller skade.

Det er et ansvar alle os, med mange følgere bærer og skal tage seriøst. Jeg er klar over at man kan fejle (been there, done that), men så kan man til gengæld gøre sig endnu mere umage fremover.

Jeg oplevede fornyligt en frisør kommentere på mit job med kommentaren: “nå, du er en af dem”. Og hun skal dælme ikke få mig ned med nakken med de fordomme. For jeg er faktisk stolt af at bære et ansvar for at passe på mine følgere og ikke vildlede dem. Både når det handler om bæredygtige (og ikke bæredygtige)  valg, livsstil, familielivet og alt det kommercielle.

Dertil vil jeg også sige at vi altså stadig er en stor del, der forholder os kritiske og ikke takker ja til alt der tilbydes. Og det er så ærgerligt at fordi der har været en del skandaler især blandt realitydeltagere med mavetrænere og tandblegning etc, så er der mange der skærer alle over en kam. Det synes jeg er ærgerligt, for vi er stadig mange der gør os umage og forsøger at leve op til vores ansvar. Lad os også holde fast i det!

Det var bare lige lidt tanker fra mig.

// Lise

 

Læs også

3 Kommentarer

  • Reply
    Rikke
    27. september 2019 at 16:05

    Hvad mente frisøren med den kommentar? Det forstår jeg ikke..

    • Reply
      LiseOgMichael
      27. september 2019 at 19:10

      Hun kendte ikke til branchen andet end det man hører i medierne, som typisk er historier om kendisser der reklamere for ting, der ikke er lovlige eller ikke har virkning.

  • Reply
    Venterpaavinblog
    28. september 2019 at 9:52

    Hvor er det et rigtig fint indlæg – vi er også indimellem blevet tilbudt spons, som vi slet ikke kan identificere os med og generelt har vi oftest bare takket nej 😀 Vi kører det jo bare på hobby-for-sjov basis hos os.

    – A

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.